מחשוב ענן: הכול על הטכנולוגיה שעשויה לתרום לעסק שלכם

בשלב זה, מחשוב ענן נמצא איתנו מזה לא מעט שנים. למרות זאת, יש עסקים שבהם האימוץ שלו עדיין מצומצם מאוד או מהוסס. האם זה מוצדק? מהו מחשוב ענן (למי שלא מכיר זאת עדיין)? ומי מציע שירותים בתחום זה?

מהו מחשוב ענן?

נתחיל בהסבר תזכורת קצר, מאחר שכאמור, יש עדיין עסקים אשר לא מכירים את הנושא מקרוב. מחשוב ענן הוא בפשטות שירותי מחשוב, אשר נצרכים מרחוק, דרך רשת האינטרנט. הכוונה לא לשירותים כגון ייעוץ או תמיכה טכנית, אלא בעיקר לתוכנות, שבמקום להתקין מקומית בתוך העסק, מותקנות אצל ספק חיצוני. ניגשים אליהן דרך דפדפן. משמע – דרך התקני מחשוב למיניהם שמצוידים בדפדפן סטנדרטי. אם זה מחשב שולחני, לטפטופ, טאבלט או סמארטפון. באמצעות חברות שעוסקות בכך כגון יוניבו (https://unibo.co.il/), ניתן לבחור תמהילים שונים של שירותי ענן לשימוש בעסק, תוך שילוב חלק שלהם בתשתיות המחשוב הפנימיות. על השירות משלמים במודל של שכירות. כלומר, זה לא מצב שבו רוכשים תוכנה, אלא מצב שבו שוכרים שימוש זמני בה.

המשמעות המיידית

כאשר מחליטים לצרוך שירות ענן מסוים, נאמר מרכזייה טלפונית בענן, מה זה אומר באופן מעשי מיידי? 

  • חוסך רכישה – במקום לרכוש חומרה ותוכנה עבור המרכזייה להתקנה פנימית, שוכרים שימוש בשירות המרכזייה החיצוני.
  • חוסך תחזוקה – בנוסף, לא יהיה צורך בטיפולים שוטפים למרכזיה פנימית.
  • חוסך כח אדם – לא תצטרכו מומחי מחשוב פנימיים, שישקיעו זמן סביב מרכזיה פנימית. מומחים כאלה לרוב מקבלים שכר גבוה יחסית. כלומר, זמנם יקר. גם אם יש לכם מנהל מחשוב פנימי או אפילו אגף מחשוב עם כמה עובדים, מרכזיה בענן תחסוך בשעות העבודה שיידרשו עבורם ובעלויות של זמן זה.
  • מאפשר יישום מהיר – עם המרכזייה החיצונית בענן, תוכלו להתחיל לעבור במהירות מרבית. זאת, בשונה מתכנון והתקנה גוזלי זמן, לגבי מרכזיה פנימית בעסק.

עוד היבטים חשובים

יש לנושא שירותי הענן עוד היבטים משמעותיים רבים. אלה כמה מהם: 

  • היקף גמיש – ניתן לצרוך שירותי ענן בכל היקף שרוצים ולעשות זאת בקלות רבה. היבט זה שונה משמעותית מהשימוש במחשוב פנימי רגיל, שבו שינויים הם לעתים עניין מסורבל למדי. נזכיר, שבשירותי ענן אתם צורכים רק את השירות עצמו, כאשר התשתיות שעליהן השירות מופעל, נמצאות מבחינתכם מאחורי הקלעים, אצל הספק. כך שכל הדרוש לעמידה בדרישות המשאבים המשתנות, הוא עניינו של הספק.
  • שילוב בקיים – שימוש בשירותי ענן לא מחליף את כל השימוש במחשוב פנימי. ניתן לשלב את השניים, בכל היקף שרוצים. יותר מכך – יש אפשרות לצרוך משאבים ממערכת פנימית וכאשר היא מגיעה לקצה היכולת שלה מבחינה זו, להרחיב את יכולותיה באמצעות שירות ענן מתאים.
  • עושר אפשרויות – שירותי ענן זמינים כיום במבחר עצום. יש למעשה "גרסאות ענן", של כמעט כל דבר שיש עבור מחשוב פנימי.
  • מומחיות זמינה – מאחר שתחום מחשוב הענן לא חדש ומאחר שהוא גם מבוקש מאוד, זמינים עבורו לא מעט מומחים. כך שאם דרוש לכם ייעוץ מקצועי, לא חסר ידע כזה בשוק, ברמה הגבוהה ביותר.
  • תמיד דרוש מחשוב פנימי – תמיד יידרש לכם היקף מסוים של מחשוב פנימי, גם אם אתם משתמשים במחשוב ענן בצורה הנרחבת ביותר שניתן. זאת, פשוט מאחר שתצטרכו להתחבר לשירותי הענן עצמם, באמצעות ציוד מחשוב כלשהו!

לסיכום

מחשוב ענן מציג הזדמנות עסקית שימושית כל כך, שכדאי לכל עסק באשר הוא להכיר זאת. זאת, גם אם לא מיישמים שירותי ענן או מיישמים אותם באופן חלקי.

מאמרים אחרונים

רותם סלע בראיון של גיא פינס

נגישות